Monday, December 10, 2007

تحليل سكولوجي للمبدع البديع


تحليل سيكولوجي للمبدع البديع
....
من خلال رائعته الجديدة " هي فوضوي "
معلش يا بسام حتعدي علي تخصصك بس سامحني مش قادرة
وبعدين انا ححلل من وجهه نظر سيكولوجية وانت حلل من وجهة نظر سينمائية
انا رأيي يا جماعة انا خالد يوسف مينفعش حد يزعل منه الراجل مريض
ومن حقه يعبر عن رغباته المكوبتة كما يحب
بس انا كمان راي نعمل تصويت ونحجر عليه باسم شعب مصر العظيم، وانا عليا التقرير النفسي مجانا
فاثبتت البحوث والدراسات النفسية ان افلام خالد يوسف تتكون مما يأتي:
عدد واحد مشهد اغتصاب
عدد 2 مشهد تعذيب
عدد 2 مشهد مظاهرة، وعمر السجن ماخر فكرة، عمر القهر ما اخر بكرة
عدد 100 مواطن عشوائي الذي يعبر عن مصر اللي بجد، وجدعنة ولاد البلد، واحلام الغلابة، وبنت الحارة يابنت الحارة . الخ
وبالطبع عدد 3 مشهد اكشن عشان السوق
عدد واحد رقصة " متأثرا باستاذه يوسف شاهين من ايام محسن محي الدين "
و4 مشهد اغراء عشان الشعب يعيش
وعلي هذا فأن حل خالد " نصحية من اخت سيكولوجية هو الاتي:
_ اولا ان يتجوز
ثانيا انه حد من الزملة ( ونبي) يجنده وينزله مظاهرات، وبعدين حد من الاخوة يبلغ عنه، فيتقبض عليه وياخد كام علقة حيطلع كويس وزي الفل
فكدا يقدر يفرغ كبته الجنسي العنيف من ناحية
ومن ناحية اخري يعبر عن رغباته النضالية المكبوتة
واخيرا بقول ان انا بجد استمعت بالفيلم وضحكت ضحك مبضدحكوش في اللمبي
من خلال تجربة سينمائية عزيزة تجمع باقة من تحليل المجتمع المصري تحليل سياسي اقتصادي اجتماعي نفسي فلسفي، بالاضافة الي باقة من اجمل مشاهد افلام يوسف شاهين تكريما لاسمه ) متكررة بالنص .
وانا في انتظار علي احر من الجمر الرائعة الجديدة " حين ميسرة"
وشكرا

9 Comments:

At 3:52 PM, Blogger so7ab said...

نيهاهاهاهاهاهاهاهاها

 
At 7:47 PM, Blogger أبوشنب said...

هو خالد عنده كبت

امال احنا يعني نولع في نفسنا ولا نعمل ايه

يعني منة شلبي

وكبت

اعوذ بالله

 
At 1:59 AM, Anonymous Anonymous said...

فعلاً له طابع معين كده.. بس بأفتكر منه (الطابع ده) رغبته الملحة في إظهار التعذيب والقلمين في القسم وافتكر مشهد إبراهيم عيسى وهو بياكل على عربية الفول في فيلم خيانة مشروعة، مع إني مش عارف كان ايه دخل إبراهيم عيسى بأحداث الفيلم ولا دخل عربية الفول.. بس صحيح.. ولاد البلد يعني جدعنة يعني وطنية يعني عربية الفول

نفسي أشوف فيلم شبه ليه يا بنفسج أو الكيت كات.. الظاهر بقينا كلنا ولاد ناس معندناش حاجات من دي

 
At 7:42 PM, Blogger Fatma Emam said...

عزيييييييييييييييييييزة
جتمدة التدوينة موت يا دودي
رغم انك ندلو دخلتي الفيلم من غيري
بس عزيييييييييزة
يلا يا جماعة حد ينفذ توصيات خلود
يمكن ربنا يتوب علينا بقي

 
At 7:50 AM, Blogger Unknown said...

عاوز أضيف على أفلام خالد يوسفة عدد واحد منقذ و شريف و مهدى منتظر ( و غالبا من أصدقائه) حمدين الصباحى فى هى فوضى ، و إبراهيم عيسى فى خيانة مشروعة ....
الراجل ده بيضيف مفاهيم جديدة للإدعاء :S:S:S:S

 
At 11:36 PM, Blogger eZz said...

ههههههههههههه
الحمد لله اني لاقيت حد مقتنع معايا بإن الفيلم ... فيلم لذيذ !!! مضحك وينسي هموم اليوم !!! اي يوم ماعرفش بس الشئ اللي خلاني اكتب محضر !! اكتر منه نقد للفيلم في اربع صفحات!!

http://baitelezz.blogspot.com/2007/12/blog-post_26.html


تحياتي ليك طبعاً طبعاً طبعاً

ههههههههههههههههه

 
At 3:30 AM, Anonymous Anonymous said...

يعبر عن بعض الواقع دة اذا اصلا عرفنا هو اية الواقع بالظبط

 
At 12:58 AM, Blogger 3ashry said...

انا شايف ان هو بيحاول يفوق ناس كتيرة , يعنى انا دخلت مع زمايلى فى الشغل لقيتهم مقتنعين ان مفيش تعذيب فى مصر و ان المظاهارات اللى فى الاول دى تمثيل و لا كأن فى يوم اسمه التظاهر مع القضاة و لا المظاهرات اللى ضد تعديل الدستور حصلت من اساسه و عمرهم ما سمعو عن عماد الكبير
أو اى قضية من قضايا التعذيب مع انهم من طبقة غنية جدا و مثقفة و انتهى الحوار ع اننى ا نا اللى فكرى سيكوباتى و بيتهيألى ان بلدنا وحشة زى خالد يوسف بالضبط

ع فكرة حين ميسرة فيه نفس المكونات بس بزيادة فى المقادير و معتقدش انه حد هيشوفه و يقول عليه فيلم لذيذ و مضحك

 
At 10:42 AM, Anonymous Anonymous said...

بصي يافاطمة النقد بالشكل ده هجومي مش موضوعي انا معاكي في كتير من الملحوظات اللي قلتيها بس ماتنسيش كل مخرج له نفسه وروحه اللي بتكرر أكيد والفيلم مبذول فيه مجهود وخالد يوسف سيصل بمرور الوقت إلى المعادلة الصحيحة والحقيقية فأما الزبد فيذهب جفاء وأما ما ينفع الناس فيمكث في الارض ( tah2050@hotmail.com

 

Post a Comment

<< Home